Avans wil Associate Degree Financiële bedrijfsvoering

De Academie voor Financieel Management in Den Bosch heeft een aanvraag ingediend voor een Associate Degree Bedrijfseconomie/Financiële bedrijfsvoering. Op 2 oktober wordt besloten of de tweejarige opleiding van start kan gaan.

‘Er zit een addertje onder het gras’, zei directeur Ron ten Kortenaar gisteren tijdens de academieraadsvergadering. ‘Als we de Associate Degree binnenhalen, moeten we in het schooljaar 2006-2007 nog met de opleiding starten.’ Hij verwacht in dat geval de opleiding in februari 2007 te starten met doorstromers vanuit het ROC.
Verschillende bedrijven hebben al toegezegd oren te hebben naar opgeleiden in die richting. ‘We hebben twintig bedrijven gevraagd, zouden jullie die studenten aannemen? Meer dan vijftien vonden het een goed idee.’ Maar ook het Koning Willem I College in Den Bosch en het ROC in Tilburg hebben positief geantwoord op de vraag of ze studenten zouden doorsturen. ‘Ze zijn ook bereid om het mee te ontwikkelen’, benadrukte Ten Kortenaar.

De Associate Degree moet studenten opleiden voor werk in het midden en kleinbedrijf. De afgestudeerde moet naast het verrichten uitvoerende taken ook kunnen coordineren, controleren en analyseren. In tegenstelling tot de bachelor werkt de AD’er onder (bege-)leiding van een controller, het hoofd van de administratie of financieel manager, is te lezen in de aanvraag. De Associate Degree geeft toegang tot de laatste twee jaar van de bachelor.
Begin dit jaar zijn eerdere aanvragen voor het starten van een Associate Degree afgewezen, voor een deel omdat de opleiding waar ze bijhoren nog niet geaccrediteerd zijn. Directeur Ten Kortenaar ziet een redelijke kans dat deze aanvraag wel wordt goedgekeurd. De NVAO heeft aangegeven het belangrijk te vinden dat op het gebied van instroom en uitstroom ondersteuning bestaat. ‘Dat hebben we uitgebreid verkend.’ Om de opleiding te starten worden in 2007 3 fte’s vrijgemaakt.

Avans heeft voor de zomer aanvragen ingediend voor drie Associate Degrees. Naast Financiële bedrijfsvoering, voor Accountancy (voltijd en deeltijd), een samenwerking van de Academie voor Algemeen en Financieel Management en de Academie voor Deeltijd, en Management in de Zorg.
Voor 2 oktober dient Avans aanvragen in voor nog veertien Associate Degrees. (MvH/SW)