Claim ‘hbo-fraude’ sneuvelt voor Raad van State

De Christelijke Hogeschool Nederland hoeft een claim à 829.827 euro van het ministerie van Onderwijs in verband met de vermeende hbo-fraude niet te betalen. Dat heeft de Raad van State vandaag beslist.
Een deel van de claim houdt in het geheel geen stand, vindt de Raad van State. De onderbouwing van een ander deel van de claim hapert. Wanneer het ministerie nieuwe argumenten vindt, zou dat deel van de claim alsnog van kracht kunnen worden.

De zaak betreft twee casussen waarin buitenlandse studenten ten onrechte voor bekostiging zouden zijn opgevoerd. Het betreft een groep Russische en een groep Indonesische studenten, die hun studieactiviteiten deels in eigen land konden verrichten.
Eerder had de rechtbank het ministerie, dat de constructies van de hand wees, in het ongelijk gesteld. De Raad van State heeft daarin de rechtbank deels overruled: de Indonesische constructie zou inderdaad in strijd met de wet zijn. Het ministerie kan de hogeschool daarvoor een – beter onderbouwde – terugvordering opleggen. (FG)