De kroonjuwelen van Avans

De HBO-raad heeft hbo-instellingen opgeroepen drie gebieden aan te wijzen waarvan zij vinden dat ze erin uitblinken. Avans Hogeschool heeft de thema’s ‘veiligheid’, ‘innovatief ondernemen’ en ’techniek’ benoemd als haar kroonjuwelen.

Met de ‘kroonjuwelen’ wil de HBO-raad voor bedrijven en instellingen zichtbaar maken wat het hoger beroepsonderwijs in Nederland te bieden heeft en welke scholen waarin uitmunten.
Het thema veiligheid heeft Avans volgens projectleider Han van Osch genoemd vanwege het expertisecentrum Veiligheid dat Avans in huis heeft. Het is een samenwerking tussen verschillende lectoraten en academies. ‘Veiligheid wordt er vanuit drie kanten bekeken: sociaal, integraal en juridisch. Het is een mooi voorbeeld van het samenwerken van verschillende disciplines’, aldus Van Osch.
Innovatief Ondernemen is onder meer naar voren geschoven vanwege de oprichting van een ‘centrum voor ondernemerschap’, waarin jonge ondernemers op weg worden geholpen. Het lectoraat Innovatief Ondernemen is hierbij betrokken.
Het thema techniek heeft Avans onder meer aangedragen omdat er bij een aantal technische academies volgens de school interessante projecten zijn. Bijvoorbeeld het toegepaste onderzoek bij het lectoraat Industriële Automatisering en de oprichting van KEAC (Kennis- en Expertisecentrum Analytische Chemie), waar onder meer de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu uit Breda bij is betrokken. Het KEAC richt zich op het regionale middenbedrijf in de farmaceutische en chemische industrie en de voedingsmiddelen- en procesindustrie.
De Raad van Bestuur heeft de kroonjuwelen benoemd. (PM)