Human Care Technology begint klein

Ondanks een bescheiden begin met tien studenten noemt Han van Osch de start van de nieuwe major Human Care Technology (HCT) succesvol. ‘Tien studenten zijn voldoende om een projectgroep te vormen, dus we kunnen beginnen. We zijn trots op het programma dat we hebben ontwikkeld’, zegt de projectleider Van Osch. HCT ging deze week in Tilburg onder de vlag van Technische Bedrijfskunde van start.
Wel is in de komende tijd promotie nodig om HCT in de komende jaren te laten groeien tot het gewenste aantal van dertig tot vijftig studenten. Van Osch hoopt op aandacht van de pers en rekent op de hulp van de eerste lichting studenten. Tot slot zijn er ‘enkele duizenden euro’s’ beschikbaar voor ander promotiewerk, maar concrete plannen zijn er nog niet.
Het is niet vreemd dat studieprogramma’s met een klein aantal studenten beginnen, benadrukt Van Osch. Dit jaar starten in Nederland twaalf nieuwe opleidingen, zodat in ons land ongeveer 1300 opleidingen bestaan. ‘Het is daarom ontzettend moeilijk een nieuwe opleiding in de markt te zetten.’
Aan het bestaansrecht van HCT wordt niet getwijfeld. In de zorgsector is vraag naar HCT’ers, weet Van Osch. De major is opgezet in samenwerking met zorginstellingen in de regio.
Afgestudeerde HCT’ers moeten een brug kunnen slaan tussen techniek en gezondheidszorg. Hun innovaties moeten de hoeveelheid benodigd personeel in de zorg terugdringen. (RS)