NHTV haalt bakzeil in ‘hbo-fraude’

De NHTV internationale hogeschool in Breda moet 340.000 euro terug betalen aan het ministerie van OCW. Dit omdat de hogeschool volgens de rechtbank in Breda 82 studenten ten onrechte voor bekostiging heeft opgevoerd.
Net als veel andere hogescholen die in de nasleep van de ‘hbo-fraude’ een claim van het ministerie aan de broek hebben gekregen was de NHTV tegen de terugvordering in beroep gegaan. Voor de NHTV is dat ongunstig uitgepakt. Hun opleidingen European Tourism Management en Master of Business Administration kunnen niet als initiëel onderwijs worden aangemerkt, de titel waarop de bekostiging werd verkregen, aldus de rechtbank.
Eerder werd het ministerie in het ongelijk gesteld in procedures die Artez Hogeschool voor de Kunsten, de Christelijke Hogeschool Leeuwarden en het ROC West-Brabant hadden aangespannen. (FG)