Nieuwe chippassen na softwarefout

Bijna alle eerstejaarsstudenten van Avans krijgen een nieuwe chippas. Door fouten in de software van de leverancier lopen vrijwel alle passen na een paar honderd transacties vast, wat ze onbruikbaar maakt. De ontdekking is vlak voor het begin van het nieuwe studiejaar gedaan.
De leverancier is bezig alle studenten een nieuwe pas te geven. De helft van hen heeft heeft de nieuwe pas al binnen en de rest moet de pas voor zaterdag in huis hebben.
Alle studenten met een ‘foute’ pas in hun portemonnee hebben een brief ontvangen, met tips om te zorgen dat de oude passen niet vastlopen voor ze de nieuwe hebben ontvangen. Ze krijgen het advies zuinig te zijn met transacties via de chippas en zoveel mogelijk met contant geld te betalen. Voor hun geld hoeven bezitters van ‘foute’ passen niet te vrezen. Wiens kaart is vastgelopen, kan deze nog laten uitlezen. Op passen achtergebleven bedragen worden teruggestort op de rekening van de student.
Een kleine vierhonderd nieuwe studenten kreeg een chipkaart nadat de fout werd ontdekt. Zij hebben meteen een goed werkende pas gekregen. Die ‘goede’ passen zijn te herkennen aan een zwarte stip op de achterkant.
Het is niet de eerste keer dat fouten met chippassen voorkomen. Vorig jaar kregen enkele honderden studenten tijdelijk een bezoekerspas, omdat de barcodes voor het registratiesysteem van de mediatheek niet meer werkten. De Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst wil de verantwoordelijke leverancier niet met naam noemen, maar is tevreden de manier waarop en snelheid waarmee het probleem wordt opgelost. (RS)