Studentenblad brengt online video’s

Het studentenblad Folia van de Universiteit van Amsterdam (UvA), gaat vanaf september videonieuws op het internet plaatsen. De filmpjes worden gemaakt door Campus TV, een initiatief van presentator Beau van Erven Dorens, ex-hoofdredacteur van Nieuwe Revu Mark Koster en journalist Wouter Laumans.

Het videonieuws maakt deel uit van de nieuwe website die Folia op 6 september lanceert. Campus TV zal door studenten worden gerund. Mark Koster sprak vorig jaar december tijdens het congres van de Kring van hoofdredacteuren van universiteits- en hogeschoolbladen al over de mogelijkheid van Campus TV. Hij verwees daarbij naar een lezersonderzoek op de UvA waaruit bleek dat 44 procent van de studenten het gedrukte blad nooit leest.

Het initiatief is niet helemaal nieuw. Ook studenten uit Delft kunnen al online filmpjes bekijken op de website www.tv.tudelft.nl. In Groningen kunnen studenten naar de website www.i-see.tv, waar veel video’s over het Groningse studentenleven te vinden zijn. Voor studenten die liever achter hun computer blijven hangen worden er soms zelfs live colleges uitgezonden. (MvD)