Studentenverenigingen goed voor studieresultaat

Studenten die lid zijn van een studentenvereniging blijken eerder af te studeren dan andere studenten. Dat zei rector Douwe Breimer maandag tijdens zijn welkomsttoespraak voor de eerstejaars.

Uit onderzoek onder Leidse studenten is gebleken dat het studierendement van studenten die lid zijn van een studentenvereniging hoger is. Bovendien stoppen studenten die lid zijn van een vereniging minder snel met hun studie. Het onderzoek is beschreven in het rapport´Over verenigingslidmaatschap en studiesucces´, dat binnenkort verschijnt.
´Zorg dat je deel wordt van de geweldige melting pot die studentenleven heet en waar je kunt debatteren, drinken (vooral water en frisdrank natuurlijk), drummen, trimmen, roeien, stoeien, knoeien, muziek maken, wat niet al. Kortom neem daar actief aan deel en wordt lid van studentenverenigingen en bij voorkeur ook van een gezelligheidsvereniging´, zei de rector in zijn toespraak. (PM)