Uitleenregels Xplora overal hetzelfde

Met ingang van het nieuwe schooljaar gelden in alle leercentra van Avans dezelfde uitleenregels. Dat staat in een op intranet verschenen nieuwsbrief van het LIC. Het gelijktrekken van de regels is het gevolg van de fusie van de Bossche, Tilburgse en Bredase mediatheken, sinds kort samen Xplora.

Boetes worden voortaan per dag en niet meer per week berekend en komt uit op vijftien cent per artikel. Wie zijn boek aan het begin van de week te laat inlevert, hoeft dan niet toch voor de hele week te betalen. Wie boete heeft openstaan kan, mits die niet hoger is dan vijf euro, toch nieuwe artikelen lenen. Voorheen blokkeerde elke openstaande boete de mogelijkheid tot verder lenen.
Studenten mogen vanaf nu hoogstens tien ‘materialen’ lenen. Voor docenten en medewerkers is twintig het maximum. Iedereen mag zijn spullen vier weken houden en maximaal drie keer verlengen. De veelgevraagde artikelen moeten na een week worden teruggebracht. Docenten kunnen hun spullen op verzoek langer lenen. Tijdschriften mogen de studiecentra niet meer verlaten. (RS)