VVD wil docenten bijscholen

De VVD wil de komende jaren een miljard euro extra investeren in onderwijs. Dat geld moet onder meer naar intensieve bijscholingstrajecten voor docenten. Van hogescholen, universiteiten én studenten verlangt de liberale partij meer ambitie.

Dat blijkt uit het programma voor de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 november dat gisteren door Mark Rutte werd gepresenteerd in de Rotterdamse vestiging van Inholland Hogescholen. Hoe de VVD het onderwijsgeld precies wil verdelen is nog niet duidelijk. De passage over universiteiten en hogescholen bevat de bekende stokpaardjes: een open onderwijsbestel, meer private investeringen in wetenschappelijk onderzoek, collegegelddifferentiatie en topopleidingen met selectie aan de poort.
Na lastenverlichting en aflossing van de staatsschuld is het onderwijs de grootste investeringspost van de liberale partij. Het geld wordt onder meer gehaald uit bezuinigingen op sociale zekerheid en de zorg. Bovendien rekent de VVD de komende vier jaar op een economische groei van 6,5 miljard euro.
Coalitiepartner CDA presenteerde zijn verkiezingsprogramma al twee weken geleden. De christen-democraten willen een half miljard minder in het onderwijs investeren dan de liberalen. Wat het hoger onderwijs daarvan krijgt is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de grootste regeringspartij een verhoging van het collegegeld voorziet en – net als de VVD – niet vies is van meer concurrentie in het hoger onderwijs. Leerrechten mogen van het CDA onbeperkt worden gespaard en later worden ingezet. Om het levenlang leren verder te stimuleren mogen elders verworven competenties in de toekomst zwaarder meewegen. (TdO, HOP)