Afstandsonderwijs mogelijk dupe van noodwet Bruins

Het ministerie van OCW gaat kijken of er in de noodwet tegen de ‘hbo-fraude’ een uitzondering kan gelden voor Nederlanders in het buitenland die afstandsonderwijs volgen.

Die toezegging deed minister Van der Hoeven na de jaaropening van de Open Universiteit. Collegevoorzitter Theo Bovens had voorgerekend dat zo’n vijfhonderd studenten van de Open Universiteit een commercieel studietarief van ongeveer zesduizend euro moeten gaan betalen als de door staatssecretaris Bruins aangekondigde noodwet tegen de ‘hbo-fraude’ ongewijzigd blijft. Dat bedrag is voor velen niet op te brengen.
Het kabinet besloot twee weken geleden tot het indienen van de noodwet om te voorkomen dat hogescholen en universiteiten bekostiging kunnen krijgen voor studenten die hun afstandsopleiding geheel in het buitenland volgen – een veelgebruikte constructie in de zogenaamde hbo-fraudeaffaire.
Een woordvoerder van het ministerie van OCW laat weten dat de bewindslieden niet doof zijn voor de argumenten van Bovens. Ze zullen bekijken of ze iets aan het ‘onbedoelde neveneffect’ van de wet kunnen doen. (TdO/HOP)