Bronzen visitekaartje voor de kunstacademie

Het academieboek, de poster, het eindexamenboek en de prospectus zijn overgoten met een laagje brons. Drie studenten Grafisch Ontwerpen in Breda maakten in drie maanden tijd een compleet visitekaartje voor de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost.

Tijdens een minor kregen studenten Grafisch Ontwerpen de opdracht een concept te maken voor het academieboek, dat in tekst en beeld zichtbaar maakt wat het afgelopen jaar op de academie is gebeurd. Suzanne Hendriksen, Wouter van de Linden en Ruben de Gooijer, nu vierdejaarsstudenten, werden uitgekozen om daadwerkelijk het ontwerp te maken. Tijdens de stage die drie maanden duurde, ontwierpen de studenten niet alleen het academieboek, maar ook het eindexamenboek waarin alle eindexamenkandidaten een deel van hun werk tonen, een uitvouwbare poster voor de zaterdagacademie en een prospectus voor aankomende studenten.
De hele serie kenmerkt zich door de kleur brons, die het een stijlvolle uitstraling geeft. ‘We zijn er heel blij mee dat we het met brons konden uitvoeren. Het is namelijk een extra drukgang, dat betekent meer kosten. Door bijvoorbeeld een ander soort papier te kiezen, konden we wat besparen. Maar ook door sponsoren en extra geld van de academie konden we ons ontwerp uitvoeren.’
Ruben heeft die drie maanden als een bijzondere stage ervaren. ‘Van het begin tot het einde ben je bij het proces betrokken. Bij de briefing in het begin tot aan de gesprekken en begeleiding van de drukker en het uiteindelijke product. Bij een stage buiten school maak je meestal maar een deel van het proces mee, dat is jammer.’ (CB)