CSI nieuwe afstudeervariant

De Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda wil volgend jaar de major Forensic Science starten. De afstudeervariant moet studenten van de opleidingen Chemie en Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek opleiden tot forensisch onderzoeker, vergelijkbaar met het werk dat het team van de televisieserie CSI doet. Forensic Science wordt opgezet in samenwerking met de vijf politieregio’s in Zuid-Nederland.

In werkelijkheid houdt de vergelijking met de televisieserie CSI niet lang stand. Het werk van een forensisch onderzoeker bestaat vooral uit laboratoriumwerk. Mee op pad om daders in de kraag te vatten, zoals in de serie soms gebeurt, is er niet bij. Een forensisch onderzoeker zaterdag in BN/De Stem: ‘Dan zit je met zes man stofzuigerzakken om te keren en dan komt de chef ineens binnen: “Jongens, we hebben een zelfmoord. Wie kan daar heen?’”
Van de hoeveelheid studenten die de nieuwe major moet gaan trekken, heeft academiedirecteur Cally Bruschinski nog geen idee, maar het mogen er ‘geen honderden’ zijn. Dit vanwege de beperkte perspectieven voor forensisch onderzoekers op de arbeidsmarkt. (RS)