Goedkoop en legaal muziek downloaden met Surf

Studenten kunnen voortaan voor 8,95 euro muziek downloaden op de website Surf2Music. Ze krijgen voor dat geld toegang tot een databank waarin de belangrijkste platenmaatschappijen straks ruim één miljoen nummers ter beschikking stellen. Voor iPod-gebruikers is de site niet geschikt.

Surf2Music is een initiatief van Surf, het samenwerkingsverband van hogescholen en universiteiten op ICT-gebied, de grote platenmaatschappijen en muziekrechtenorganisatie Buma/Stemra. Het initiatief is bedoeld als het goedkope antwoord op het illegaal downloaden van muziek.
Volgens Surf biedt de site veel voordelen: de muziek is gegarandeerd virusvrij, de download-snelheid is hoog en de kwaliteit ook. In de toekomst kunnen ook videoclips van de site worden geplukt.

Er zijn twee opties: wie alleen naar muziek wil luisteren, kan voor 6,95 euro per maand kiezen voor een ‘stream’. De gekozen muziek wordt dan niet naar de pc gekopieerd. Beveiliging zorgt ervoor dat de muziek alleen kan worden beluisterd zolang het abonnement loopt. Voor twee euro meer mag de muziek worden binnengehaald en op een MP3-spelergezet. Helaas levert Surf2Music de muziek alleen als Windows-bestanden, die niet kunnen worden afgespeeld op de populaire iPod van Apple. Het afspelen van de bestanden via cd of dvd is evenmin toegestaan.
De universiteiten en hogescholen voeren momenteel gesprekken over instellingscontracten, zodat ze hun studenten gratis toegang kunnen geven tot de site aanbieden. Surf2Music is ook beschikbaar voor mensen die niet studeren. Die betalen 9,95 euro voor het beluisteren van de site en 14,95 euro voor het downloaden van muziek. (TdO/HOP)