Gratis studieboekensite loopt als een trein

De gratis studieboekensite studentensupport.nl is een enorm succes. Het verantwoordelijke Deense Ventus Publishing meldt dat er in een week tijd 40 duizend boeken zijn gedownload. Terwijl rekening was gehouden met 120 duizend downloads op jaarbasis.

Een woordvoerder van de uitgeverij zegt te zijn overdonderd door het succes. ‘We hebben al sites in de lucht voor Denemarken, Zweden en Duitsland, maar het succes in Nederland overtreft vooralsnog alles. Naar verhouding worden vier keer zoveel boeken van de site gehaald als in Duitsland. Een verklaring? Nederlanders staan blijkbaar open voor dit soort nieuwe dingen. En het Nederlandse netwerk is natuurlijk zeer geavanceerd. In ieder geval zullen we onze doelstellingen moeten aanpassen. Wat voor streefgetallen we nu gaan gebruiken, weten we nog niet. Je kunt je voorstellen dat de markt een verzadigingspunt bereikt.’

De website biedt 26 titels aan op het gebied van economie en techniek. De lezer moet wel voor lief nemen dat er wordt geadverteerd: grote, gerenommeerde bedrijven als T-Mobile, British Airways en Deutsche Bank presenteren zich om de vier pagina’s aan de lezer. Ongeveer de helft van de auteurs is Nederlands. Het gaat onder meer om de universitaire hoofddocenten Tjalling van der Goot (economie, Universiteit van Amsterdam) en Leo Strijbosch (operations research en statistiek, Universiteit van Tilburg).
Het is de bedoeling dat de site wordt uitgebreid met boeken uit andere vakgebieden. Rechtenstudenten kunnen in de nabije toekomst op de site terecht, al is niet precies duidelijk wanneer, omdat de uitgeverij alleen nieuwe literatuur aanbiedt. ‘We benaderen hier uitsluitend professoren voor, omdat we kwaliteit willen bieden. Daardoor duurt het soms wat langer.’ (TdO/HOP)