Hogeschool Ede past ‘ontgroening’ aan

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) past de introductieweek van de opleiding journalistiek aan. Machtsspelletjes zijn ‘vreemd aan de Christelijke identiteit van onze CHE’, schrijft het college van bestuur.

‘Ik had het idee dat ik een slaaf was en kon niet tegen de vernedering’, zei een anonieme studente in het dagblad Trouw. De eerstejaars kregen volgens haar weinig te eten en te drinken, de begeleiders schreeuwden in hun gezicht en een ‘rechtbank’ deelde straffen uit als opdrukken of knuffelen met een paal. De studente kon er niet tegen en stapte uit de introductie.
Het beeld is niet compleet, stelt het bestuur, maar de feiten ‘kunnen niet worden weersproken’. De hogeschool heeft daarom besloten ‘onnatuurlijke machtsrelaties’ uit de introductie verwijderen. ‘Ook al zou het slechts één student betreffen, het is een reden om de puntjes op de “i” te zetten.’
De introductie is een verplicht onderdeel van het curriculum. In een brief vertelt de opleidingscoördinator van de opleiding journalistiek & communicatie dat de studenten ‘geacht worden aanwezig te zijn’. (BB/HOP)