Kunststudent naar performancefestival in China

Lilia Scheerder, derdejaarsstudent Beeldende Kunst in Breda, neemt van 1 tot 5 oktober deel aan het 4e DaDao Live Art Festival in Beijing, China. Het is haar eerste internationale optreden op een groot performancefestival in het buitenland.

Op haar weblog staan foto’s van Lilia in de rok waarin ze gaat optreden. De rok bestaat uit lange repen rode stof die vastgezet worden in de grond. Tijdens de performance heeft ze een piepschuimen bol op haar hoofd. Op muziek die ze zelf heeft gemaakt, steekt ze breinaalden in haar hoofd.
Mijn performance is een uiting van een abstract gevoel, zegt ze. ‘Ik wist vrijwel meteen welke middelen ik bij de performance wilde gebruiken, maar niet wat ik ermee wilde zeggen. Dat kwam pas later toen ik ermee bezig was. Toen merkte ik dat ik iets wilde laten zien, maar tegelijkertijd zat ik vastgeroest aan Nederland, hoe ik mij ook openstelde.’ De repen stof die vast gezet zijn aan de grond verwijzen naar het vastgeroest zitten.

Bij haar performance komt veel improvisatie kijken. ‘Die is afhankelijk van de sfeer en het publiek, dus zo’n performance kan elke keer dus weer anders zijn.’ (CB)

Zie ook liliascheerder.blogspot.com .