Maak je eigen startpagina

Robbert Mouwen, tweedejaarsstudent Small Business in Breda, heeft vandaag de website www.r-start.nl oline gebracht. Op de website kan iedereen gratis een gepersonaliseerde startpagina aanmaken. Mouwen wil een objectieve website bieden.

Als je je op www.r-start.nl aanmeldt, kun je je eigen startpagina samenstellen. Rechts in het scherm zie je verschillende onderwerpen en interessegebieden. Deze kun je selecteren en naar de door jou gekozen plaats op je eigen pagina slepen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de headlines van het laatste binnenlandse nieuws uit de Volkskrant of De Telegraaf op je pagina te plaatsen. Maar je kunt ook een radiostation of zoekmachine aan je site toevoegen.
‘Het is in Nederland behoorlijk nieuw dat mensen een persoonlijke startpagina kunnen creëren’, vertelt de twintigjarige Mouwen. Volgens hem is daar een verklaring voor. ‘Nederlandse bedrijven zijn bang om te investeren in internet. De internetwereld is al een keer ingeklapt en bedrijven durven niet meer.’
Zelf heeft hij wel geld geïnvesteerd in zijn website. ‘Ik hoop dat ik advertentie-inkomsten krijg. Er staan nu een paar advertenties op de site. Ik hoef er niet rijk mee te worden, maar het zou leuk zijn als ik wat geld binnenkrijg, zodat ik dat weer kan investeren.’ Het geld zou Mouwen gebruiken om nieuwe features aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een electronische agenda.
De objectiviteit wil de student waarborgen door mensen zelf te laten kiezen welke informatie ze te zien krijgen op hun persoonlijke startpagina. In het plaatsen van advertenties ziet hij geen gevaar. ‘De advertenties kan de gebruiker zelf verslepen en bijvoorbeeld helemaal onderaan de pagina neerzetten, als hij deze niet wil zien.’ (MvD)