Ministerie wil geld van claim alvast vorderen bij Avans

Het Ministerie van Onderwijs wil alvast beginnen met het vorderen van de claim die ligt bij verschillende hbo-instellingen, naar aanleiding van het rapport-Schutte en de ‘hbo-fraude’. Ook bij Avans. De hogescholen protesteren.

Het ministerie wil het bedrag in stukjes van de maandelijkse financiering die de hogescholen krijgen, gaan inhouden. Bestuursvoorzitter Harry Koopman meldt dat Avans in gesprek is met het ministerie om te voorkomen dat het zover komt. Havana, de nieuwsvoorziening van de Hogeschool van Amsterdam, meldt dat daar al wel geld wordt ingehouden van de maandelijkse subsidie.
Koopman verwacht dat er binnen zes weken duidelijkheid is over wat er gebeurt met het alvast terugbetalen van de claim bij Avans.
Verschillende hogescholen kregen enkele jaren geleden boetes opgelegd door het onderwijsministerie omdat zij studenten hadden opgevoerd voor bekostiging die daar geen recht op zouden hebben gehad, bijvoorbeeld omdat zij niet in Nederland studeerden. De ‘Commissie Schutte’ onderzocht dit. Avans werd aangeslagen voor meer dan twintig miljoen euro. De hogescholen die het betrof zijn in beroep gegaan tegen deze claim. Deze zaak loopt nog bij de rechter. (PM)