Nog veel innovatievouchers beschikbaar

In vorige rondes waren innovatievouchers in een paar dagen uitverkocht, maar nu zijn er nog ruim tweeduizend over. Zijn de ’tegoedbonnen’ waarmee bedrijven kennis kunnen inkopen bij hogescholen, universiteiten en onderzoeksinstituten minder populair?

In mei stelde de overheid in totaal zesduizend vouchers beschikbaar, verdeeld in drieduizend standaardvouchers ter waarde van 7500 euro, en drieduizend ‘snuffelvouchers’ van 2500 euro. De kleine vouchers worden als het ware gefinancierd met de standaardvoucher, waarvoor het bedrijf dat van regeling gebruikt maakt 2500 euro moet betalen.
De grote vouchers blijken het meest in trek: op 21 september waren er nog maar 880 beschikbaar. Voor kleiner onderzoek waren toen nog 1210 snuffelvouchers verkrijgbaar. Op het oog lijkt de belangstelling voor de vouchers tanende, want de vorig jaar beschikbare duizend vouchers waren binnen enkele dagen vergeven. Zowel het ministerie van Economische Zaken als werkgeversvereniging VNO-NCW wijst er echter op dat het aanbod in het verleden aanzienlijk kleiner was. ‘Je zou kunnen zeggen dat vraag en aanbod nu redelijk in evenwicht zijn. Het ligt in elk geval niet voor de hand om het aantal vouchers in de toekomst te verdubbelen’, aldus onderwijssecretaris Chiel Renique van VNO-NCW.
Overigens heeft staatssecretaris Van Gennep van Economische Zaken deze week in Brussel gepleit voor een Europese voucherregeling. (TdO/HOP)