Overgangsprogramma voor studenten Bestuurskunde

Tien vierdejaarsstudenten Bestuurskunde in Den Bosch gaan het komende jaar een overgangsprogramma volgen waarmee ze kunnen doorstromen naar de masterfase aan de Universiteit van Tilburg.

Vooralsnog gaat het om een gedeelte van het overgangsprogramma dat de studenten in hun vrije ruimte aan de UvT gaan volgen. De andere vakken krijgen ze als extra studielast mee als ze met de masterfase gaan beginnen. Dat betekent dat ze anderhalf jaar over hun master doen. Dat is sneller dan voorheen, want toen deden hbo-studenten er twee jaar over.
In de toekomst wordt het wellicht mogelijk dat studenten Bestuurskunde het hele overgangsprogramma in hun vrije ruimte kunnen doen, zodat ze zonder vertraging kunnen doorstuderen. Maar, benadrukt, Arend Geul, voorzitter van de onderwijscommissie Bestuurskunde, ‘dat is nog toekomstmuziek.’
Een hoog percentage, zo’n 40 tot 50 procent van de studenten Bestuurskunde in Den Bosch, wil na de hbo-opleiding naar de Universiteit van Tilburg. ‘We merken dat bedrijven veel waardering hebben voor een startende werknemer die beide studies heeft gevolgd, want deze is praktisch georiënteerd, maar kan ook academisch denken.'(CB)