Rutte wil goede leraren meer geld geven

Goede leraren moeten beter worden beloond, vindt de VVD. Daarom heeft partijleider Mark Rutte het kabinet gevraagd om nog voor de verkiezingen te onderzoeken hoe snel mensen weer carrière kunnen maken voor de klas.

‘Als je vandaag de dag als leraar meer wil verdienen, dan moet je managementtaken op je nemen. Administratie doen, lesroosters maken’, zei Rutte tijdens het hoofdlijnendebat over de rijksbegroting. ‘Dit is een verkeerd signaal. Het is veel belangrijker om met kinderen, leerlingen en studenten bezig te zijn. Die prestatie moet worden beloond.’
D66 vindt het voorstel van Rutte prachtig, maar wilde wel van de VVD’er weten wat er door het kabinet moet worden onderzocht. ‘Er moet nu geld bij. Daar is toch geen onderzoek voor nodig?’, aldus fractievoorzitter Lousewies van der Laan.
Maar Rutte vindt dat te makkelijk: ‘Het is geen geldkwestie, maar een keuzekwestie. Wij willen dat de goede leraar beter wordt beloond en zien bijvoorbeeld niets in het PvdA-idee dat alle leraren er tien procent bij moeten krijgen. Het kabinet moet dus goed kunnen kijken naar hoe je dat regelt, want je hebt ook met cao’s te maken.’

SP-leider Jan Marijnissen is het niet met Ruttes eens. ‘Wie bepaalt wat een goede leraar is? De directeur? Dat wordt gezellig in de lerarenkamer. U wilt iedereen testen, maar het echte probleem is veroorzaakt doordat er decennialang te weinig geld beschikbaar is geweest voor het onderwijs.’ Rutte waagde geen poging om de SP-leider te overtuigen en beperkte zich tot de opmerking dat zijn oplossing ‘om leiderschap vraagt’.
André Rouvoet van de ChristenUnie verweet de VVD’er dat hij opnieuw het wiel wil uitvinden: ‘Er zijn al meer dan honderd verschillende functies in het voortgezet onderwijs.’ Maar daar zit volgens Rutte nu net het probleem. ‘Die verschillende functies zorgen voor verschillende lagen. Daar moeten we van af, want de bureaucratie explodeert zoals dat ook in het hbo is gebeurd. Daar is het grootste deel van het extra geld opgegaan aan management.’ Een onderbouwing van die stelling gaf de voormalige staatssecretaris van OCW niet. (TdO/HOP)