Studentenbonden teleurgesteld over onderwijsbegroting

Dat de overheid niet extra investeert in hoger onderwijs is ‘jammer’, zegt de Landelijke Studenten Vakbond. ‘Zeer spijtig’, zegt het Interstedelijk Studenten Overleg.

Als straks de helft van de beroepsbevolking hoogopgeleid moet zijn, zal de overheid over de brug moeten komen, menen de studentenbonden. Middelen als collegegelddifferentiatie, selectie aan de poort en liberalisering van de onderwijsmarkt zullen naar hun mening juist averechts werken.
‘Het is schandalig dat de rekening voor de kenniseconomie bij de student wordt neergelegd’, oordeelt het ISO. De LSVb noemt het ‘onbegrijpelijk dat het kabinet denkt méér jonge mensen te stimuleren om te gaan studeren door het hoger onderwijs duurder en minder toegankelijk te maken.’
Het ISO is wel gelukkig met het geld dat beschikbaar komt om studenten les te geven in ondernemerschap. De LSVb is blij met de doelen die het kabinet zich heeft gesteld, maar ziet niets in de middelen. (BB/HOP)