Ziek van klimaat in Xplora

In Xplora, het nieuwe leercentrum in Den Bosch, is het op zomerse dagen niet uit te houden. Er zijn zelfs medewerkers en studenten onwel geworden.

Medewerkers krijgen hoofdpijn en worden misselijk en duizelig van het klimaat in Xplora. In een boekje houden ze de temperatuur bij. Die is steeds tussen de 25 en 30 graden geweest met uitschieters naar 33 en 39 graden bij het raam, zegt een van de medewerkers. Het is niet alleen de warmte die hen parten speelt, maar ook de luchtsamenstelling is volgens haar niet goed. ‘Sommige medewerkers worden er echt ziek van en blijven thuis. Als ik ’s avonds thuis kom, lig ik al om half 8 op bed. Het vreet energie.’

De klimaatinstallatie werkt nog niet optimaal, beaamt bouwcoördinator Ton Vissers. De installatie werkt al wel voor de medewerkerskamers, maar nog niet in Xplora. Hij benadrukt dat de installatie ‘keihard wordt aangepakt’. Alles wordt opnieuw doorgemeten. Deze week hoopt hij dat het probleem is opgelost. Maar, benadrukt Vissers, ‘De klimaatinstallatie doet het alleen als ramen en deuren dicht zijn, dan is het binnen vijf graden koeler dan buiten. Dus als het tropisch heet dan is dan is het binnen ook warm. Het is geen airco.’

Het slechte klimaat in Xplora kwam gisteren ter sprake in de vergadering van Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad (AMR). Volgens AMR-lid Frans Coppelmans moet er snel iets gebeuren. Hij vindt dat Xplora op te warme dagen desnoods gesloten moet worden. Het ‘hitteprobleem’ komt op alle drie de verdiepingen van Xplora voor, vooral aan de voorkant, waar veel glas is.
Raadsvoorzitter Birgit Croft merkte op dat de AMR het probleem bij de Raad van Bestuur bekend moet maken, maar zelf niet met de oplossingen hoeft te komen. Ook vindt zij dat medewerkers eigenlijk zelf bij de Arbo aan de bel moeten trekken als hun werkplek niet geschikt is om er te werken.
Daar waren veel raadsleden het niet mee eens. ‘Wij moeten als raad onze verantwoordelijkheid nemen. We kunnen de medewerkers wel wijzen op hun rechten’, aldus Tonja Nijenhuis. Besloten werd om in een brief aan de Raad van Bestuur het probleem kenbaar te maken. (PM/CB)