Ziekenhuizen kunnen stagevraag hbo niet aan

Studenten die een hbo-opleiding verpleegkunde volgen, moeten er niet zomaar van uitgaan dat ze een stageplek kunnen veroveren in een ziekenhuis. Daar is vaak geen plaats voor hbo-stagiairs. Mbo’ers hebben meer kans op succes.

Dat zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een reactie op de HBO-Monitor 2005 die vorige week verscheen. De jaarlijkse meting van de arbeidsmarkt voor hbo’ers toont juist een stijgende behoefte aan mensen met ‘hbo-v’: van de verpleegkundigen die in 2004 afzwaaiden, had meer dan 95 procent eind 2005 een passende baan gevonden.
En dat terwijl de NVZ deze zomer nog had laten weten dat het aanbod van hbo’ers te groot was. Woordvoerder Marije Hulsbosch: ‘Het is natuurlijk een beetje een gek verhaal: de vraag naar zorg stijgt door de vergrijzing, ziekenhuizen zijn altijd op zoek naar goed geschoolde werknemers, en toch zeggen we dat de opleidingen hbo-v te groot zijn. Maar dat ligt vooral aan het aantal stageplaatsen dat we kunnen aanbieden. Ziekenhuizen hebben simpelweg de capaciteit niet om al die studenten te begeleiden. Hbo-stagiairs die een voltijdstudie volgen, vergen veel meer inspanning dan duale studenten en mbo’ers die we snel kunnen inzetten en op de vloer kunnen opleiden.’

De komende jaren zal de boodschap van de ziekenhuizen niet veranderen, denkt Hulsbosch. ‘Nu het er op lijkt dat de economie aantrekt, krijgt de zorg extra concurrentie op de arbeidsmarkt. Mensen zullen sneller kiezen voor een loopbaan in het bedrijfsleven. Met als gevolg dat stagiairs door nog minder mensen moeten worden begeleid. Gelukkig zijn ziekenhuizen niet de enige werkgevers voor hbo-verpleegkundigen: studenten kunnen bijvoorbeeld ook terecht bij verzorgingstehuizen.’ (TdO/HOP)