Avans streeft naar 25 procent meer buitenlandse studenten

Avans wil 25 procent méér buitenlandse studenten gaan werven. Dit zegt Nicole van Emmerik, directeur van de International School in Breda, in een interview dat vandaag in een speciale uitgave van de papieren Punt, die geheel gewijd is aan internationalisering.

Het streven om meer buitenlandse studenten te trekken, geldt niet alleen voor de International School, maar voor alle opleidingen van Avans Hogeschool. Het is ook de bedoeling méér vierjarige Engelstalige opleidingen te gaan aanbieden, zegt de directeur in het interview. Om te beginnen start in schooljaar 2007/2008 een Engelstalige bachelor Bedrijfseconomie. De International School gaat die in samenwerking met de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda aanbieden.

Internationalisering staat hoog op de agenda’s bij hbo-opleidingen in Nederland. Logisch meent Van Emmerik. ‘Door de globalisering kan een professional niet meer zonder internationale kennis. Tot nu toe gold dat vooral voor het economische domein, vanwege de internationale handel. Maar het wordt steeds breder. Ook bij bijvoorbeeld milieu- en ICT-opleidingen worden studenten uitgewisseld. Zelfs voor de sociale sector is het van belang, als je denkt aan de multiculturele samenleving waarin we leven of ontwikkelingssamenwerking.’

In het themanummer van Punt staan verhalen over allerlei verschillende vormen van internationalisering: over een Pabostudente die lesgaf in de Surinaamse jungle, techniekstudenten die meewerkten aan een dam in Kenia, een Italiaanse gentleman die afstudeerde aan de International School in Breda, IJslandse studenten die met kinderen en au pair zijn neergestreken in Den Bosch en nog veel meer. Het themanummer ligt vanaf vandaag in de bakken. (PM)