Bouwacademies willen naar één locatie

De bouwacademies in Tilburg en Den Bosch gaan straks naar één locatie, tenminste als het aan de directies ligt. Dat is vandaag te lezen in het Brabants Dagblad.

De directeuren van de academies willen naar één grote academie met ambitie. ‘We willen het Nijenrode van het bouwen worden’, zo is in het Brabants Dagblad te lezen.
Binnen een maand willen de directies van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek (ABCT) in Den Bosch en de Academie voor Bouw en Management (ABM) hun keuze voor de fusie hebben gemaakt. ‘We zijn nu bezig met een haalbaarheidsstudie en zetten alle plussen en minnen op een rij’, zegt Peter Hollants, directeur van de ABM in het Brabants Dagblad.
Reden voor de fusie van de academies is volgens de directies de langzame krimp van het aantal studenten. Het samengaan op één locatie is efficiënt en effectief.

Waar de grote academie wordt gevestigd is nog niet bekend. In Tilburg wordt momenteel een nieuw gebouw neer gezet, maar dat is te klein om naast de achthonderd Tilburgse studenten en ook nog zeshonderd studenten uit Den Bosch te huisvesten. Daar zou een extra gebouw bij moeten komen. In Den Bosch zou het pand opnieuw moeten worden ingedeeld. Mogelijk zouden diensten of opleidingen naar elders moeten.

Overigens is het besluit over een eventuele verhuizing van een van de academies nog niet genomen. Over een maand leggen de directies hun visie neer bij de Raad van Bestuur. De verwachting is dat die over enkele maanden de knoop doorhaakt, zo is het Brabants Dagblad te lezen. Wat de docenten in Den Bosch van deze ontwikkeling vinden, is niet bekend: zij hebben zwijgplicht gekregen. (CB)