Breda is leukste ‘hogeschoolstad’

Bredase studenten kunnen het uitgaansleven in hun stad erg waarderen en geven de stad voor dit onderwerp een volle 8. Daardoor wordt deze Avansstad de leukste ‘hogeschoolstad’ van Nederland. De andere Avanssteden, Den Bosch en Tilburg scoren ook goed bij studenten.

Dat blijkt uit de database Studie Keuze Informatie van het onderzoekscentrum Choice, die ten grondslag ligt aan de jongste Keuzegids Hoger Onderwijs. Zo’n vijftigduizend studenten gaven hun mening over hun opleiding, maar ook over de horeca, de cultuur en het verenigingsleven in hun stad.
Wat betreft het uitgaansleven doet Breda volgens de studenten niet onder voor bekende studentensteden als Utrecht, Leiden en Nijmegen. Maar ook Den Bosch en Tilburg krijgen hoge waarderingen, respectievelijk een 7,6 en 7,8. Voor het onderdeel cultuur krijgt Breda een 7,4, Den Bosch een 7,3 en Tilburg een 7,2.
Er is wel wat verschil bij het onderwerp studentenverenigingen. Daarover zijn de Bredase en Tilburgse studenten – ze geven hiervoor een 7,3 – meer tevreden dan Bossche studenten. Die vinden ‘studentenverenigingen’ niet meer dan een 6,9 waard.

Van de universiteitssteden blijken Amsterdam en Groningen de leukste studentensteden van Nederland. Zij krijgen een mooie 8,1 en 8,0 van hun studenten, die vooral blij zijn met het uitgaansleven. Maastricht en Utrecht kregen een 7,8 en delen het brons.
Voor de leukste verenigingen moet je naar Wageningen en Groningen, waar de studenten hun eigen clubjes met een acht waarderen. Leiden en Delft komen er vlak achteraan met een 7,9.
Op het gebied van cultuur steekt Amsterdam nog steeds met kop en schouders boven de andere steden uit. Dat blijkt wel uit de 8,2 die de hoofdstad krijgt. Andere fijne cultuursteden zijn Rotterdam en Groningen, die op dat punt een 7,8 scoren.
Studenten zijn in het algemeen behoorlijk te spreken over hun woonplaats. Geen enkele universiteitsstad krijgt lager dan een 7,5. Van de steden die alleen een hogeschool binnen hun muren hebben, krijgen er twee een onvoldoende: Almere en Driebergen. (PM, BB/HOP)