Brinkhorst hoogleraar in Leiden

Oud-minister Laurens Jan Brinkhorst gaat per 1 november als hoogleraar internationaal en Europees recht aan de slag bij de Universiteit Leiden. Het D66-kopstuk (1937) wil ‘zijn verworven kennis overdragen aan een nieuwe generatie.’

De Universiteit Leiden is vertrouwd terrein voor Brinkhorst: hij studeerde er rechten en werkte er tussen 1961 en 1967 onder meer als directeur van het Europa-instituut. Tussen 1992 en 1999 was hij er hoogleraar internationaal milieurecht. Leiden was niet zijn enige academische broodheer: van 1967 tot 1973 was hij hoogleraar Europees recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2002 en 2003 was hij actief bij de Universiteit van Tilburg.
Maar Brinkhorst is natuurlijk vooral bekend als D66-gezicht. Tot de zomer was hij namens die partij minister van Economische Zaken in het tweede kabinet-Balkenende. Hij trad af toen D66 uit de coalitie stapte na de paspoortaffaire rond Ayaan Hirsi Ali. Eerder was hij minister van Landbouw (Paars II) en staatssecretaris van Buitenlandse Zaken in het roemruchte kabinet Den Uyl (1973-1977). Tussen 1977 en 1982 was hij kamerlid voor D66. Hij sloot die periode af als fractievoorzitter van de partij. (TdO/HOP)