Britse universiteiten moeten moslims bespioneren

De Britse regering wil universitaire docenten verzoeken om hun islamitische studenten te bespioneren, als ze vermoeden dat die betrokken zijn bij moslimextremisme. Universiteiten zouden een ‘vruchtbare bodem voor rekrutering’ zijn.

Dat meldde het dagblad The Guardian gisteren. De krant citeert uit een document dat binnenkort naar de universiteiten zal worden verstuurd. Ook als studenten er ‘Aziatisch uitzien’ moeten de docenten opletten.
De Britse regering erkent dat universiteiten zullen aarzelen om mee te werken, omdat ze bang zijn dat het doorgeven van informatie neerkomt op ‘collaboratie met de geheime politie’. Inderdaad zijn de eerste reacties kritisch. De Britse studentenvakbond verwijst al naar de heksenjacht op communisten en een islamitische organisatie denkt dat moslims op deze manier ‘schuldig zijn tot ze zelf hun onschuld bewijzen’.
Het is niet voor het eerst dat de discussie opspeelt. Al eerder riep de regering de universiteiten op om waakzaam te zijn voor extremistisch gedachtegoed binnen hun muren. Ook bij de aanslagen die deze zomer zijn verhinderd, zouden studenten betrokken zijn geweest. (BB, HOP)