Bruins wil schakelprogramma’s hbo’ers bekostigen

De sms-actie van D66 voor klachten over het hoger onderwijs heeft meteen resultaat opgeleverd, meldt de partij op haar website. Staatssecretaris Bruins van Onderwijs heeft toegezegd geld te gaan zoeken om schakelprogramma’s voor studenten die na het hbo willen doorstuderen aan de universiteit te bekostigen.

D66 wil er met de actie voor zorgen dat studenten direct onderwerpen op de politieke agenda kunnen zetten. Een paar honderd studenten sms’ten hun klachten of vragen naar de partij.
Kamerlid Boris van der Ham legde de top zeven van klachten voor aan de staatssecretaris. Die beloofde ook te gaan werken aan de verbetering van het niveau van het Engels van docenten en de kosten en opbrengsten van afschaffing van de bijverdiengrens voor de studiefinaciering in beeld te brengen. (SW)

Top zeven van klachten:

1. Te weinig contacturen op het hbo
2. Invoering leerrechten in 2007 onverantwoord, studenten weten nog van niets
3. Geen studiefinanciering bij overstap van hbo naar WO, maar wel bij overstap van mbo naar hbo
4. Schakeljaren worden niet bekostigd
5. Problemen bij gedwongen overstap van oude doctoraal naar bachelor-master-structuur
6. Afschaffen bijverdiengrens studiefinanciering
7. Niveau van het Engels van docenten is te laag