Figuranten gezocht voor ontruimingsoefening

Paniek in het stadion: er is brand uitgebroken. Supporters op de tribune proberen zo snel mogelijk naar buiten te komen. Het is een mogelijk scenario voor een ramp. Danny Berkers, derdejaars Integrale Veiligheid in Den Bosch, loopt stage bij voetbalclub Willem II in Tilburg. Zijn stageopdracht: een ontruimingsoefening opzetten en uitvoeren.

Voor de ontruimingsoefening op zaterdag 25 november is de club nog op zoek naar 500 supporters (figuranten) van minimaal 16 jaar oud. Studenten Integrale Veiligheid in Den Bosch kunnen vrije studiepunten verdienen door mee te doen aan de oefening en na afloop een verslag te maken. ‘Ik heb zelf ooit meegewerkt aan een ontruiming bij het Paleis van Justitie in Den Bosch en daar vrije studiepunten voor gekregen’, zegt Danny. ‘Daardoor kwam ik op het idee om dat te regelen voor studenten.’
Het scenario voor de ramp wordt nog bedacht, maar het is niet de bedoeling dat de supporters dat van tevoren weten. Er zullen in ieder geval ‘gewonden’ bij vallen, gespeeld door Lotusslachtoffers. Bij de oefening zijn alle hulpdiensten aanwezig: politie, brandweer en GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen).
‘Willem II is verplicht jaarlijks te oefenen, maar dat gebeurt altijd kleinschalig’, zegt Danny. ‘Dit jaar wordt het voor het eerst zo grootschalig opgezet.’ Hoe snel de oefening gaat verlopen, is niet nog bekend, dat hangt af van de supporters en de hulpdiensten.
Wil je ook meedoen? Aanmelden kan via danny.berkers@willem-ii.nl, met vermelding van je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum. Deelnemers krijgen een gratis toegangsbewijs voor de wedstrijd Willem II – RKC Waalwijk die ’s avonds gespeeld wordt. (SW)