Geen oplossing gezondheidsklachten Hogeschoollaan

Voorlopig wordt niets gedaan aan de gezondheidsklachten van het personeel van de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda. Nu de bron van het kwaad onbekend blijft, wordt voor het zoeken van een oplossing de renovatie van het oude gebouw aan de Hogeschoollaan afgewacht.

Een aantal AAFM-docenten klaagt al enige tijd over hoofdpijn, vermoeidheid na een werkdag en een ‘algeheel gevoel van onbehagen’, zegt docent Rik Doodkorte, die de zaak namens de academieraad onder zijn hoede heeft.
Het ventilatiesysteem rond ruimte C306, waar de klachten zich concentreren, is voor de zomervakantie nagekeken. Dat blijkt goed te werken en ook van achterstallig onderhoud is geen sprake. Daarmee valt de enige voorziene bron van de klachten af.
Avans wil nu de renovatie van het oude gebouw aan de Hogeschoollaan afwachten en nog niet investeren in mogelijke oplossingen. Doodkorte heeft daar begrip voor. De renovatie staat op het programma na afronding van de nieuwbouw, eind 2006.
Tot die tijd kunnen betrokkenen slechts gissen naar de oorzaak van de klachten. Lars Derde van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst, kan enkele oorzaken bedenken, maar geeft aan dat dit slechts een greep uit de vele mogelijkheden is. ‘Misschien is de capaciteit van de ventilatie onvoldoende, werken er teveel medewerkers in één ruimte, of zit het probleem bij enkele individuele medewerkers.’
Volgens Doodkorte klagen medewerkers in de hele Avansvestiging aan de Hogeschoollaan al sinds de nieuwbouw begonnen is. ‘Volgens mij komt veel stof van de verbouwing in het gebouw terecht. Nu het aan de ventilatie niet blijkt te liggen, zegt mijn intuïtie dat er iets mis is met het gebouw op zich.’ (RS)