Geharrewar over studiekeuze vwo’ers

Kiezen vwo’ers nu vaker of juist minder vaak voor de universiteit? Twee onderzoeken spreken elkaar tegen.

Volgens de jaarlijkse TKMST Monitor van Aromedia willen scholieren steeds vaker op het hoogst haalbare niveau studeren. Vier van de vijf ondervraagde vwo’ers wil naar de universiteit en 18 procent kiest voor het hbo. Acht jaar geleden lag dat anders. Toen koos maar 67 procent van alle vwo’ers voor een academische opleiding.
Eerder deze week beweerde TNS NIPO juist dat steeds minder vwo-scholieren voor de universiteit kozen. In één jaar zagen de onderzoekers een daling van twintig procent: slechts drie op de vijf vwo’ers ging op academisch niveau studeren. De universiteiten fronsten hun wenkbrauwen: die hadden er nog niets van gemerkt. Toch stelde de PvdA direct Kamervragen.
Wie er gelijk heeft? In ieder geval is de steekproef van de TKMST Monitor grofweg honderd keer zo groot als die van TNS NIPO. (BB/HOP)