Haagse Hogeschool op de vingers getikt

De Haagse Hogeschool moet in haar voorlichtingsmateriaal verduidelijken dat de opleidingsvariant ‘marketing, media en entertainment’ geen zelfstandige opleiding is.

De onafhankelijke codecommissie opleidingenaanbod van de HBO-raad heeft dat besloten in reactie op een klacht van de Hogeschool Inholland. Die vond dat de naam van de Haagse variant van commerciële economie te veel lijkt op haar vierjarige bacheloropleiding ‘media en entertainment management’ in Haarlem en Rotterdam. De codecommissie stelt dat de namen in principe voldoende van elkaar verschillen, zolang de Haagse Hogeschool de variant maar niet als gewone opleiding afficheert.

Academiedirecteur Balder Schumacher, verantwoordelijk voor de commercieel-economische opleidingen van de Haagse Hogeschool, geeft toe dat de flyers van marketing, media en entertainment te snel zijn verspreid. ´De tekst in de folders en ook op de site was niet volledig. Natuurlijk passen we die aan.´

Dat Inholland actie heeft ondernomen, vindt Schumacher op zich niet vreemd. ´We opereren toch min of meer in hetzelfde gebied. Toch denk ik niet dat wij in hun positie een klacht hadden ingediend. Onze variant richt zich op marketing, hun vierjarige opleiding richt zich volledig op media-management. Dat is toch wel duidelijk wat anders.´ (TdO, HOP)