Helft eerstejaars pabo-studenten zakt voor rekentoets

Van alle eerstejaars pabo-studenten is iets meer dan de helft geslaagd voor de nieuwe landelijke rekentoets. De rest krijgt extra rekenles en twee herkansingen.

De rekentoets is ingevoerd na alle ophef rondom de rekenvaardigheden van pabo-studenten. Hij moet garanderen dat toekomstige meesters en juffen minstens zo goed kunnen rekenen als leerlingen uit groep 8 van de basisschool. Wie drie keer zakt, moet zijn opleiding staken en mag ook elders niet aan het tweede jaar beginnen.
Van de pabo-studenten met de vooropleiding vwo haalde 87 procent de ‘diagnostische toets’ in één keer. Dat lukte maar 58,5 procent van de havisten. Het gemiddeld wordt omlaag getrokken naar 52 procent door pabo-studenten die van het mbo komen: slechts 1 op de 3 rekent momenteel goed genoeg.
Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, noemt de uitslag een ‘ernstig signaal’. Het middelbaar onderwijs moet de rekenvaardigheid van scholieren kunnen waarborgen, vindt hij. (BB/HOP)