Jolijn Santegoeds wint Cirrusprijs

‘Ik wist wel dat ik een goede kans maakte, maar de andere scripties waren concreter. Mijn verhaal is abstract, niet meteen toepasbaar.’ Jolijn Santegoeds, afgestudeerd aan de Academie voor Technologie en Management in Tilburg, heeft vandaag de Cirrusprijs gewonnen voor haar scriptie ‘Eco-energie-index voor energieopwekking’. Ze ontving 2500 euro.

De oud-studente Milieugerichte Materiaaltechnologie heeft een structurele methode ontworpen om de duurzaamheid van verschillende manieren van energieopwekking te vergelijken, de duurzaamheidsmaatlat.
Juryvoorzitter Jaap van der Schroeff van de provincie Noord-Brabant noemde de presentatie van Santegoeds indrukwekkend en haar visie sterk en origineel. Ook had ze ‘het meest als ingenieur gewerkt’. Ze maakte een analyse, bedacht een oplossing en een model ervoor.
Het duo Conrad Goesten en Joris van de Hoek van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek in Den Bosch was runner-up met hun scriptie ‘Alternatief wegbeheer, een frisse kijk op het beheer van erftoegangswegen’. Ze kregen daarvoor 500 euro. Dat ontving ook de andere runner-up, Joost van der Rest van de Academie voor Technologie en Management in Tilburg voor zijn scriptie ‘Winstgevend afdank- en retourmanagement (WARM)’.
De Cirrusprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een Avansstudent die in zijn afstudeerscriptie ruim aandacht besteed aan duurzaamheid. Dit was het eerste jaar dat ook studenten van niet-technische academies hun scriptie konden insturen. (SW)