Leiden wil university college in Den Haag

De Universiteit Leiden onderzoekt de mogelijkheden van een university college in Den Haag. De liberal arts-opleiding gaat op zijn vroegst in 2008 van start.

Het Haagse university college gaat zich richten op terreinen als internationaal recht, bestuur en cultuur. Dat verklaart mede de keuze voor Den Haag, het politieke en bestuurlijke hart van Nederland met zijn internationale instellingen op het gebied van recht, vrede en veiligheid. Het programma bouwt voort op de activiteiten die de Universiteit Leiden sinds 1999 verzorgt in haar Campus Den Haag.

De universiteit heeft nog niet precies in kaart op welke doelgroepen de prestigieuze driejarige bacheloropleiding precies gaat mikken. Volgens een woordvoerder zal dat mede afhangen van de locatie en faciliteiten van het nieuwe college. ‘Een plek die aan alle eisen voldoet en die ook nog enigszins betaalbaar is, heb je niet zomaar gevonden’, zegt een woordvoerder van de universiteit. ‘Gelukkig wil Den Haag graag dat het university college er komt. Hoeveel de gemeente investeert in het haalbaarheidsonderzoek dat in februari moet zijn afgerond, is niet bekend.’

De kleinschalige liberal arts-opleidingen zijn populair. De Universiteit Utrecht had halverwege de jaren negentig de primeur, waarna de Universiteit Maastricht en The Roosevelt Academy in Middelburg volgden. De studenten worden aan de poort geselecteerd op hun motivatie. Het onderwijs is intensief en Engelstalig en er wordt veel zelfwerkzaamheid van de student gevraagd. Ook in het hbo is het liberal arts-onderwijs in opkomst: aan de Zwolse Hogeschool Windesheim gaat per september 2008 een ‘honours college’ van start. (TdO/HOP)