Nijs krijgt directiepost Nyenrode

Voormalig OCW-staatssecretaris Annette Nijs wordt per 1 november directeur van het Europe China Institute van Nyenrode. Op dit moment zit Nijs nog namens de VVD in de Tweede Kamer, maar zou na de verkiezingen niet terug komen.

Het particuliere instituut – dat net als de businessuniversiteit is gevestigd in Breukelen – wil onder meer via onderwijsprogramma’s en onderzoek een toonaangevende factor worden in de academische en zakelijke relaties tussen Europa en China. Bij Nyenrode is men zeer content met de komst van Nijs. Die neemt dan ook veel ervaring mee: voordat ze de overstap waagde naar het Binnenhof, was ze op hoog niveau voor Shell actief in het verre oosten. Daarnaast werkt de voormalige bewindsvrouw aan een promotie over het exportpakket van China. Ook studeert ze Mandarijn-Chinees.
Nijs’ politieke loopbaan was niet erg succesvol. De VVD haalde de topmanager van Shell – die in de jaren tachtig voorzitter was voor jongerenafdeling JOVD – voor het kabinet-Balkenende I naar Nederland. Toen die coalitie na drie maanden uit elkaar viel, werd al verwacht dat Nijs niet op OCW zou terugkeren. Toch hield de VVD Nijs in het zadel. Even leek het er op dat ze haar draai op het departement had gevonden toen ze via leerrechten en topopleidingen de koers voor het hoger onderwijs uitzette – maar in juni 2004 trad ze terug nadat ze zich in een interview met Nieuwe Revu had beklaagd over haar slechte relatie met minister Van der Hoeven.

Bij haar vertrek kondigde Nijs aan een boek te zullen schrijven over haar ervaringen in de politiek, maar na een paar maanden keerde ze weer terug in Den Haag als kamerlid voor de VVD. Daar hield ze zich de afgelopen twee jaar bezig met het cultuurbeleid. Ze pleitte onder meer voor de gratis openstelling van rijksmusea. (TdO/HOP)