Oud worden in eigen stijl

Vier studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda gaan leefstijlen van ouderen onderzoeken voor de nieuwbouw van het woonzorgcentrum Rosagaerde in Kaatsheuvel.

In wat voor omgeving en sfeer willen ouderen, die niet meer zelfstandig kunnen wonen, hun oude dag doorbrengen? Nu valt er niet veel te kiezen. Maar daar komt verandering in bij woonzorgcentrum Rosagaerde in Kaatsheuvel. Dit centrum gaat bestaan uit vier groepswoningen voor elk zeven psychogeriatrische patiënten (vaak dementerende ouderen). Elke woning krijgt een eigen ‘leefstijl’.
De manier waarop mensen willen leven heeft te maken met bijvoorbeeld afkomst, voorkeuren en hobby’s. De studenten gaan de komende maanden onderzoeken wat die leeftstijlen kunnen inhouden en wat ze kunnen betekenen voor inrichting van de woning. Het kan ook gevolgen hebben voor zorg en dienstverlening die worden aangeboden.
De SPH’ers gaan onder meer ouderen interviewen en andere instellingen bezoeken. April 2007 wordt het onderzoek afgerond. Het project valt onder de verantwoordelijkheid van het lectoraat Gerontologie. Lector Ria Wijnen is projectleider. (PM)