Proef met controle ov-jaarkaart ontspoort

Drie ‘studenten’ liepen tegen de lamp toen conducteurs van de NS de geldigheid van hun ov-jaarkaarten eens grondig controleerde. Maar één van hen bleek onschuldig. Een goede les, meent de NS, die de werkwijze nu heeft aangepast.

Sommige studenten raken vlak voor hun afstuderen zogenaamd hun OV-jaarkaart kwijt. Ze krijgen dan een nieuwe toegestuurd. Als ze hun diploma op zak hebben, leveren ze de nieuwe kaart in. Daarna reizen ze nog enkele maanden gratis met hun ‘verloren’ kaart.
Het is de NS een doorn in het oog en het bedrijf wil de fraudeurs strenger aanpakken. Daarom kunnen alle conducteurs straks het nummer van de ov-jaarkaart in hun zakcomputer intoetsen. Als de kaart opgegeven is als ‘vermist’, moet de reiziger 35 euro boete plus de kosten van de rit betalen.
Maar student Erik Thijssen was zich volgens een bericht in de Volkskrant van geen kwaad bewust toen zijn kaart werd ingenomen. Inderdaad bleek er een vergissing in het spel. Het ging niet van een leien dakje, maar uiteindelijk vergoedt de NS de schade.
‘Er moet een typefout zijn gemaakt bij het controleren van het nummer’, denkt een woordvoerder. ‘Het is dus maar goed dat we eerst een proef hebben gedaan. Straks moeten de controleurs het nummer twee keer intikken als de kaart verdacht is.’ (BB/HOP)