‘Scholieren weten steeds beter wat ze willen’

Het valt Avans-communicatiemedewerker Astrid Damen op dat scholieren steeds beter weten welke studierichting ze na de middelbare school willen volgen. ‘Een paar jaar geleden hadden ze vaak geen idee welke kant ze op wilden.’ Het is volgens haar te danken aan de loopbaanoriëntatieprojecten op de middelbare school. Damen zei dit op de studiebeurs, die deze week in Utrecht plaatsvindt.

Tienduizenden scholieren oriënteren zich tijdens de beurs op een vervolgopleiding. De grote hallen van de Jaarbeurs staan vol huizenhoge stands, die allemaal als doel hebben op te vallen. Zo ook de grote stand van Avans Hogeschool. Er zijn acht ‘loketten’ gemaakt voor de verschillende domeinen waarbinnen Avans Hogeschool opleidingen aanbiedt, zoals techniek en gezondheidszorg. Boven elk loket is een hokje met een trapje er naar toe, daar wordt het foldermateriaal bewaard.
Achter het loket van HBO-Rechten stond donderdag een opvallende verschijning: eerstejaarsstudent Filiz Teksten. Zij had speciaal voor de beurs een hoofddoek gemaakt in de kleuren van Avans. Net als Damen merkte zij dat de scholieren heel gerichte vragen stellen. ‘Wat is het verschil tussen een hbo-opleiding rechten of een universitaire opleiding rechten?’, of ‘Wat kun je ermee worden?’.
Het viel Damen en haar collega Léontine Thelissen donderdag op dat het in de stand minder druk was dan voorgaande jaren. De twee weten dit aan het feit dat de hogeschool dit jaar geen gadgets uitdeelde, zoals de stressballen met elastiek, die vorig jaar een groot succes waren. ‘Je stand staat dan wel propvol scholieren, maar die komen alleen maar voor het hebbedingetje’, aldus Thelissen. Ze is blij dat het nu anders gaat. ‘Scholieren die nu komen, doen dat echt voor de informatie.’
Avans had desondanks een leuke extra voor de bezoekers: ze konden een semi-permanente tattoo laten plaatsen, wat een groot succes bleek. De hele dag stonden vooral meisjes in de rij voor een mooie tribal op hun arm. Hiermee borduurt de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS) voort op de campagne ‘gek op…’, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van tattoos.
Opvallend rustig was het op het ‘AD-plein’, waar kersverse Associate Degrees (tweejarige hbo-opleidingen) zich konden presenteren. Avans stond er met de AD’s Accountancy en Management in de Zorg. Het bleek echt pionierswerk. ‘Hier komt niet echt onze doelgroep’, zegt Jaap ten Have van Management in de Zorg, want dat zijn volgens hem vooral mbo’ers. Toch vond hij het zinvol op de beurs te staan. ‘Er zijn hier veel decanen langs geweest voor informatie’. Avanscollega Joop van Mackelenbergh: ‘En we hebben in de gangen wel 20.000 folders uitgedeeld.’ (PM)

klik

Een student haalt foldermateriaal uit het hokje boven de loketten.

klik

Filiz Teksten heeft speciaal voor de beurs een hoofddoekje gemaakt in de kleuren van Avans Hogeschool.