SP populair onder leden onderwijsbond

De SP doet het goed bij leden van de Algemene Onderwijsbond (AOb). D66, PvdA en GroenLinks verliezen aanhang. Ook het CDA boert slecht en is bijna ingehaald door de ChristenUnie. Minister van der Hoeven (CDA) krijgt een nog lager rapportcijfer dan vorig jaar: een vier min.

Dat blijkt uit onderzoek dat bureau ITS van de Radboud Universiteit uitvoerde onder 481 leden van het zogeheten AOb-panel en 1941 lezers van het Onderwijsblad van de AOb. Vier procent van hen is werkzaam in het hbo, de meesten als docent. Ruim negentig procent van de deelnemers is lid van de bond.
In de zeven jaar dat de AOb dergelijk onderzoek laat uitvoeren, kreeg een onderwijsminister nog nooit zo’n laag rapportcijfer: een 3,9. Dan deden Van der Hoevens voorgangers Hermans (5,1) en Ritzen (5,2) het nog best aardig.
Ronduit slecht oordelen de deelnemers aan het onderzoek over de plannen van de grote partijen om studenten meer te laten betalen voor het hoger onderwijs. De voorgestelde salarisverbeteringen doen het goed.
Het is niet alleen de politiek die ervan langs krijgt, ook de AOb wordt door een flink aantal deelnemers kritisch toegesproken. ‘De bonden mogen veel harder zijn’, schrijft een door het Onderwijsblad geciteerde docent. Een andere heeft gelijk al een oplossing: ‘Het wordt tijd dat het onderwijs zijn tanden eens laat zien en niet voortdurend gezapig alles over zich heen laat komen. De manier waarop het in Frankrijk toegaat spreekt mij wel aan: aan het begin van het jaar de boel plat, eisen stellen en pas aan de gang gaan als de eisen zijn ingewilligd.’ (HC/HOP)