Sportvoorzieningen Tilburg hoog gewaardeerd

Hbo-studenten zijn minder tevreden over de kwaliteit van de sportvoorzieningen dan hun universitaire collega’s. Hbo’ers geven een 7,1 terwijl de WO’ers er een 7,8 voor overhebben. Behalve dan in Tilburg. Avans-studenten geven hun sportcentrum een 7,8.

Studenten mogen daar dan ook sporten bij het sportcentrum van de Universiteit van Tilburg, Pendragon.
Met een 7,3 scoort de sportvoorziening in Breda ook nog bovengemiddeld. In de andere Avansstad, Den Bosch, zijn de studenten iets minder tevreden over de sportmogelijkheden voor studenten. Ze geven een 7.
Dat blijkt uit gegevens die deze week openbaar zijn gemaakt op de website van de Keuzegids Hoger Onderwijs en op studiekeuze123.nl.

Helemaal bovenin de lijst staat het universitaire sportcentrum van Wageningen: daar geven studenten van de universiteit maar liefst een 8,4 voor. Opmerkelijk genoeg zijn de studenten van de Christelijke Hogeschool Ede het daar niet mee eens. Die geven hetzelfde centrum slechts een 6,5. Aan de prijs kan het niet liggen, want die is voor iedereen hetzelfde. De oorzaak schuilt waarschijnlijk in de afstand: Ede ligt een eindje van Wageningen af.
Om een andere reden lopen de meningen uiteen over het universitair sportcentrum in Nijmegen. De studenten van de Radboud Universiteit geven een 8,2 en de studenten van de HAN geven een 7,7. De hogeschoolstudenten moeten dertig euro meer betalen voor een sportkaart.

Zo gaat het ook in Eindhoven, waar de studenten van Fontys Hogescholen en de Design Academy zeven euro meer moeten betalen dan hun collega’s van de Technische Universiteit. Hun hogescholen geven minder sponsoring voor de sportkaart. Dat zorgt voor een 8,1 van de universitaire studenten tegenover een 7,6 en 7,3 van de hogeschoolstudenten.
De laagste universitaire score is voor Leiden en Maastricht, maar die krijgen nog altijd een fraaie 7,5. In het hbo oogst de Hanzehogeschool Groningen de hoogste waardering: een 7,9. Er zijn maar drie plaatsen waar studenten onvoldoendes uitdelen. Dat gebeurt in Almere (5,2 Hogeschool van Amsterdam), Apeldoorn (5,0 Saxion) en Roermond (4,8 Fontys). (BB/HOP, PM)

Keuzegids: www.keuzegids.org/modules.php?name=Choice_city&pa=cities
Studiekeuze123: www.studiekeuze123.nl