Studenten in onzekerheid door dreigende afkeuring

Studenten van de particuliere Hogeschool Wittenborg hebben te horen gekregen dat hun opleiding in december waarschijnlijk niet langer erkend wordt. Het is onduidelijk of ze er nog een volwaardig diploma kunnen halen.

De hogeschool in Deventer kwam vorig jaar in de gevarenzone toen de visitatierapporten voor haar vier opleidingen werden afgekeurd door accreditatieorganisatie NVAO. Die kon daardoor geen kwaliteitsoordeel vormen. Wittenborg kreeg tot 6 december 2006 de tijd om nieuwe rapporten in te dienen, maar het is de vraag of ze dit zal doen.
‘Ons is dinsdag verteld dat mijn opleiding makelaardij geen accreditatie zal krijgen’, zegt een student van Wittenborg die anoniem wil blijven. ‘We hoefden ons geen zorgen te maken, want we kunnen zonder probleem overstappen naar de pas geaccrediteerde bachelor of business administration van Wittenborg University, de internationale poot van de instelling. Maar dat is iets heel anders. Ik ben in 2005 begonnen met de vierjarige opleiding makelaardij. Ze hadden me toen best kunnen zeggen dat er problemen waren met de accreditatie. Misschien had ik dan wel een andere hogeschool gekozen.’

Peter Berdsall, directeur van Wittenborg University, zegt dat er nog persoonlijke gesprekken met de studenten zullen volgen en dat ze nog drie andere mogelijkheden hebben. Ze kunnen hun opleiding afmaken bij een andere hogeschool, ze kunnen hun geld terugkrijgen (‘maar dat helpt ze niet veel verder’) of ze kunnen hier tijdens een tweejarige ‘herstelperiode’ doorstuderen voor een erkend diploma.
Dat laatste is echter zeer de vraag. Als Wittenborg niets doet of opnieuw visitatierapporten inlevert die niet deugen, kan de NVAO de opleidingen formeel afkeuren en volgt er inderdaad een herstelperiode. Groter is echter de kans dat de NVAO dan opnieuw geen oordeel uitspreekt en de erkenning van de opleidingen ‘vanzelf’ afloopt. In dat geval volgt er geen herstelperiode, is het diploma niet langer erkend en verliezen studenten bovendien hun recht op studiefinanciering.
De NVAO wacht met haar reactie tot duidelijk is welke stappen Wittenborg nog onderneemt. (HC/HOP)