Studententevredenheid Academie voor Bouw en Managment onderzocht

Een groep van vijf ‘high potentials’ van Avans Hogeschool onderzoekt hoe de studententevredenheid van de Academie voor Bouw en Management (ABM) in Tilburg verbeterd kan worden.

De groep bestaat uit Cees Bal (ABM), Bob de Groot (Diensteenheid Personele en Administratieve Organisatie), Rianne Hogedoorn (Academie voor Management en Bestuur), Han van Osch (Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken) en Marjo Stevens (Leer- en Innovatiecentrum).
Het onderzoek gebeurt op verzoek van academiedirecteur Peter Hollants. Op korte termijn de studententevredenheid verbeteren, is niet mogelijk. Pas na een jaar kun je zien of dat gelukt is, zegt Han van Osch, een van de leden van de groep.
Daarom wordt eerst bekeken of de operational exellence verbeterd kan worden, wat moet leiden tot meer tevreden studenten. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld met 67 vragen als ‘Zijn er procedures binnen ABM voor de inrichting van het onderwijs?’, ‘Wat zijn jouw ambities binnen je functie?’ en ‘Neem jij de studenten serieus?’.
De thema’s zijn afkomstig uit de literatuur, waaruit voor de hogeschool relevante vragen voortgevloeid zijn. Die worden voorgelegd aan zowel docenten als studenten van de ABM. Er wordt een selectie gemaakt om zoveel mogelijk verschillende meningen boven tafel te krijgen.
Doel van de vragenlijst is tips verkrijgen om het opereren van de ABM te verbeteren. Daarvoor wordt een adviesrapport opgesteld. Uiteindelijk wordt de lijst geperfectioneerd zodat hij ook voor andere academies gebruikt kan worden. Het ‘meetinstrument’ wordt 26 oktober aan de ’top 45 van Avans’ (bestaande uit met name de directeuren en adjunct-directeuren van Avans Hogeschool) gepresenteerd. (SW)