Symposium over de Nederlandse missie in Uruzgan

Wil je meepraten over de Nederlandse missie in Uruzgan? Op 16 november organiseert de Atlantische Onderwijscommissie, in samenwerking met de Nederlandse Defensie Academie, Avans Hogeschool en Fontys Hogescholen, een onderwijssymposium met als thema ‘Helpen en vechten gaan niet samen’. Het symposium gaat over civiel-militaire samenwerking.

Centraal bij het symposium staat de vraag of de missie van Nederlandse militairen in Uruzgan gaat lukken. Om de stabiliteit in de desbetreffende regio te herstellen, probeert men de lokale bevolking voor zich te winnen. Hiervoor worden ontwikkelingsinstrumenten ingezet volgens het principe van civiel-militaire samenwerking. Zo civiel mogelijk, zo militair als noodzakelijk. De discussie zal onder andere zijn of de operatie geen vechtmissie aan het worden is.
Verschillende sprekers afkomstig van het Ministerie van Defensie, het Ministerie van Buitenlandse zaken, Niet Gouvernementele Organisaties en de media belichten het thema vanuit hun eigen invalshoek.

Het symposium is onder andere bestemd voor docenten en studenten van Avans Hogeschool. De entreeprijs bedraagt 25 euro per persoon inclusief lunch en borrel na afloop. Studenten hebben gratis toegang.
Het symposium begint om 12.00 en eindigt om 18.00 uur en vindt plaats in de aula van de Koninlijke Militaire Academie in Breda. Kijk op www.atlantischecommissie.nl voor het programma van het symposium en om je aan te melden. (AR)