Twee Ad-aanvragen goedgekeurd, één afgekeurd

Avans Hogeschool kan in februari 2007 starten met twee Associate degrees (Ad’s): Accountancy (voltijd en deeltijd) in Breda en Management in de Zorg (deeltijd) in Breda. Eén aanvraag is afgewezen: Financiële Bedrijfsvoering in Den Bosch.

‘Uitermate frustrerend’, aldus coördinator Joop van Mackelenbergh. De aanvragen worden door het onderwijsministerie goedgekeurd, na advies van de accreditatieorganisatie NVAO. Die oordeelde over Financiële Bedrijfsvoering negatief. Er waren onduidelijkheden over de samenwerking met de beroepsorganisatie, vond de NVAO. ‘Deze Ad hoort bij Bedrijfseconomie. Die heeft geen eigen brancheorganisatie. Daarom heeft de opleiding contact gezocht met de beroepsorganisatie Financials for Financials. Met hen is een beroepsprofiel opgesteld. De NVAO vond dat deze samenwerking in de aanvraag niet goed gedocumenteerd was. Wij vinden dat niet terecht.’ Het enige wat Avans ertegen kan doen is de beslissing aanvechten. Of dat gebeurt is de vraag, omdat het volgens de coördinator erg veel tijd kost.
Vandaag heeft Avans nog dertien nieuwe aanvragen voor Ad’s de deur uitgedaan. Het gaat om verschillende economische en een paar technische opleidingen. In januari komt hiervan de uitslag.

Staatssecretaris Bruins van OCW bekostigt, inclusief de twee Avansopleidingen, nog eens dertien Associate-degreeprogramma’s. Dat is vandaag bekend geworden. Daarmee komt het totale aantal tweejarige hbo-opleidingen op vierentwintig. In maart zijn er ook al elf goedgekeurd.
Er is de afgelopen jaren flink gelobbyd voor de tweejarige hbo-programma’s. Vooral vanuit het midden- en kleinbedrijf zou behoefte bestaan aan mensen die over meer inhoudelijke kennis beschikken dan een mbo’er, maar die tegelijkertijd minder kost dan een hbo-bachelor.

In de politiek en bij werkgeversorganisatie VNO-NCW vreesde men aanvankelijk de mogelijke negatieve effecten van Ad-opleidingen: veel hbo’ers zouden weleens in de verleiding kunnen komen om hun opleiding na twee jaar te beëindigen. Het Ad-diploma zou immers een behoorlijke startkwalificatie zijn. Daarom werd een compromis bedacht: Ad-programma’s moeten naadloos in de bachelorprogramma’s zijn geïntegreerd. Studenten die de smaak te pakken krijgen, kunnen na hun associate degree zonder tijdverlies doorstuderen voor hun hbo-diploma. (PM,TdO/HOP)