Verkiezing huisjesmelker van het jaar

Weigert hij de verwarming te repareren? Verhoogt hij zomaar de huur? Komt hij binnen als je staat te douchen? Geef je huisbaas dan op voor de verkiezing van huisjesmelker van het jaar.

Studentenvakbond LSVb en SP-jongerenorganisatie Rood organiseren samen de vierde huisjesmelkersverkiezing. Eind december zijn de lokale voorrondes en in januari volgt de landelijke finale. Dan zullen we weten wie dit jaar de ergste huisbaas is.
Met de verkiezing willen de jongeren protesteren tegen huiseigenaren die misbruik maken van de woningnood of de naïviteit van hun huurders. ‘Studenten weten vaak niet wat hun rechten zijn’, zegt LSVb-voorzitter Irene van den Broek, ‘Met deze actie willen we hen erop wijzen dat ze niet alles hoeven te pikken’.
De ‘winnaar’ van vorig jaar was de Amsterdamse firma Bakaro BV van ondernemer F. Meijer. Die vond de klachten ‘gelul’ en schoof het juryrapport terzijde: ‘Het is een ludieke actie, meer niet’.
Tot half december kunnen studenten hun suggesties aandragen bij de Landelijke Studenten Vakbond en Rood. (BB/HOP)