Werkgevers en vakbonden: ‘Vijf miljard extra voor onderwijs’

Volgens werkgevers en werknemers in het onderwijs is er vijf miljard euro extra nodig voor nascholing, betere arbeidsvoorwaarden en meer carrièremogelijkheden voor docenten. Bovendien moeten leraren en managers weer in elkaar geloven.

Dat staat in het manifest ‘De lat ligt hoog’, dat het sectorbestuur onderwijsarbeidsmarkt (SBO) gisteren presenteerde. Met de extra investering zou de kwaliteit van het onderwijs verbeteren en het lerarentekort bestreden kunnen worden. De werkgevers en vakbonden willen daartoe een convenant sluiten met het ministerie van onderwijs.

Docenten krijgen niet de erkenning die ze verdienen, zeggen de werkgevers en werknemers. Momenteel kunnen docenten alleen een hoger salaris krijgen door manager te worden. Dat willen de ondertekenaars van het manifest veranderen: ‘Docenten die het liefst met leerlingen en studenten werken – en dat zijn de meeste! – moeten zowel inhoudelijk als financieel carrière kunnen maken’.

Los van het geld pleiten werkgevers en werknemers voor een cultuuromslag in het onderwijs: ‘Managers en docenten dreigen elkaar kwijt te raken’, staat er in het manifest. Zij moeten elkaar weer gaan vertrouwen. (BB, HOP)